Przejdź do głównej zawartości

Historia quillingu cz. 3/ History of quilling part 3







Zdjęcie pochodzi z http://blog.liverpoolmuseums.org.uk/ 



Rozkwit paper filigree.



Odrodzenie tej techniki nastąpiło w okresie panowania Królowej Anny Stuart – połowa 17 wieku. W tym czasie paper filligree stał się zamiennikiem drogiego malarstwa.

Upowszechnienie się tej techniki wśród bogatych młodych kobiet sprawiło, ze w pracach paper filigree przestały dominować motywy religijne. Zaczęto ozdabiać nim meble, lustra, herby rodowe, biurka, parawany, herbaciarki itp. Łączono go z malarstwem, haftem, elementami z drewna, szlachetnymi kamieniami. Stolarze wykonywali drewniane przedmioty i meble, ramy specjalnie przeznaczone do ozdabiania w paper filigree. W tym okresie pojawiły się również profesjonalistki, które sprzedawały wykonane przez siebie wyroby.

Zachowały się wzmianki z 1791 roku mówiące o tym, że w 1783 dla córki króla Jerzego III, księżniczki Elżbiety zamówiono i dostarczono specjalnie wykonane do dekoracji w paper filigree drewniane pudełko, zrobione ze szlachetnego gatunku drewna, zaopatrzone w zamek i kluczyk. Wykonane zostało ono przez królewskiego stolarza Carllsa Eliotta. Dostarczono jej również 15 różnego koloru papierów do paper filigree i papier pozłacany.

W latach 1786-87 popularny w Anglii magazyn dla kobiet “New Leadies Magazine” opublikował serię 16 wzorów dla paper filigree z opisem ich wykonania. W czasopiśmie tym reklamowane były najlepsze prace z paper filigree, które można było zobaczyć i również kupić w sklepie na Mount Street przy Barkley Square.


W Cabinet Makers' London Book of Prices z 1793 roku znajdziemy zapis, mówiący iż cena przedmiotów wykonanych dla filigree work ma być taka sama jak przedmiotów veneer’d (przypuszczalnie przedmiotów w okleinie).

Ale nie tylko kobiety zajmowały się paper filigree. Możemy znaleźć informację o więźniu 
z okresu wojen napoleońskich (prawdopodobnie marynarzu) przebywający w więzieniu Dumbarton Castle on the Clyde, który wykonał piękną szkatułkę na biżuterię (można ją zobaczyć w muzeum na Zamku w Edynburgu).

W muzeum Lady Lever Art. Gallery w Port Sunlight w Cheshire znajduje sie przepiękny przykład zdobionego w paper filigree kabinetu z końca 18 wieku (zdjęcie powyżej). Obok pięknych wzorów kwiatowych, motyli i gwiazd do ozdobienia kabinetu zostały wykorzystane owalne lakierowane obrazki z dziewczętami oraz słodkowodne perły i stalowe koraliki. Ozdobione zostały nie tylko zewnętrzne panele i drzwiczki kabinetu, ale również znajdujące się wewnątrz przody szufladek (które zachowały oryginalne kolory) oraz nogi tego mebla. 

Zdjęcia tego kabinetu można podziwiać na http://blog.liverpoolmuseums.org.uk/0013/09/visit-from-the-quilling-guild/. Stacja BBC nakręciła na jego temat specjalny program (niestety z terenu Polski jest on niedostępny :( ). W muzeum tym można również zobaczyć wiele innych przykładów filigree work.

W okresie epoki wiktoriańskiej 1837-1901 - paper filigree był obok innych prac ręcznych częstym zajęciem dobrze wychowanych młodych kobiet w czasie wolnym pomiędzy spotkaniami towarzyskimi i innymi obowiązkami. Wiele szkół dla młodych dziewcząt miało w swoim programie naukę paper filigree. 

Jak dużą popularnością cieszył się paper filigree wśród angielskich młodych kobiet może świadczyć fakt, że znana angielska pisarka Jane Austen w swojej powieści „Rozważna i Romantyczna” wspomniała o tej technice i obdarzyła swoje bohaterki umiejętnością jej wykonywania.

Już w tamtym okresie do prac paper filigree wykorzystywano barwione paski papieru o szerokości 3 mm, które przymocowywane były do podłoża klejem na bazie skrobi.

Autorowi artykułu Paper Filigree: A Woman's Pastime Becomes Art z New England Antiques Journal, który zajmuje się konserwacją i renowacją eksponatów wykonanych w paper filigree, udało się dotrzeć do zapisków i dokumentów historycznych, na podstawie których określił, że w Europie w 17-19 wieku do zwijania pasków papieru używano specjalnej metalowej igły lub cienkiego metalowego kółka ze szczeliną pośrodku. Natomiast do karbowania pasków papieru używano maszyny podobnej do do tych, które stosowano do zaginania mankietów i kołnierzy w okresie wiktoriańskim.


PAPER FILIGREE w Nowym Świecie.
Razem z opuszczającymi starą Europę emigrantami, poszukującymi lepszego życia, fliligree work dotarł do Nowego Świata. 
Przykłady wyrobów fliligree work znajdziemy w Stanach Zjednoczonych, francuskojęzycznej Kanadzie czy w Meksyku. 
Zdjęcie obok przedstawia herb dwóch angielskich rodów Phillips i Jackson, które osiedliły się w Nowym Świecie, a wykonany został w 1734 r. przez Sarah Jackson.

Najczęstszymi motywami pojawiającymi się w Stanach były kinkiety oraz herby rodowe. Niestety w II połowie 19 wieku popularność paper fliligree zanika.



To tyle na dziś. Część 4 już wkrótce. Poświęcona będzie czasom współczesnym i odrodzeniu się paper filigree jako quilling :)

Linki do wcześniejszych części:


Jeśli traficie na jakieś ciekawe artykuły o quillingu w sieci dajcie mi znać i wklejcie link w komentarzach :)
Z góry dziekuję :)


Komentarze

  1. Aż się nie doczekam kolejnej części! Jest to rewelacyjny materiał!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi :) Szkoda, że tak mało materiałów w Internecie. Bo ciekawych eksponatów mnóstwo, a opisów jak na lekarstwo.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Quillingowe kolczyki - poradnik / Quilling Earings

Zdarza mi się odpowiadać na pytania dot. kolczyków wykonanych techniką paper filigree.
Dlatego przedstawiam dziś krótki poradnik dot. właśnie kolczyków.

1. Najlepsze paski do wykonania kolczyków, to paski o szerokości 4-5 mm i gramaturze 130-160 g. Z węższych pasków kolczyki są zbyt cienkie i mogą się zdeformować, a z cieńszego papieru nie będą trzymać kształtu przy lakierowaniu.

2. Wszystkie elementy sklejamy ze sobą. Przydaje się wtedy podkładka korkowa i szpilki do utrzymania w ryzach wszystkich elementów :) 

Osikowe paski / Jewelry

Odkryłam niedawno osikowe paski - paski wykonane z cieniutkich wiórek z drewna osikowego.
Można się w nie zaopatrzyć tutaj: Osikowa Dolina
To ciekawy materiał. Bardziej wymagający niż papier. Suche paski potrafią się złamać i urwać. Natomiast delikatnie nawilżone nie zawsze trzymają kształt jaki chcielibyśmy im nadać.
Z pewnością nadają się na biżuterię :) oraz projekty 3D.

A oto moje propozycje naszyjników:







Jak widzicie powyżej, przy odrobinie cierpliwości oraz pewnej dozie prób i błędów, da się z nich zrobić prawie wszystko, co znamy z quillingu. :)

Teraz kilka przydatnych wskazówek.
Paski osikowe można zwijać "na sucho" oraz "na mokro" - lekko zwilżone (w całości lub tylko początek). Lekko zwilżone paski łatwiej się nawija, są bardziej elastyczne, ale częściej wtedy zostanie większy otwór w środku elementu. Zwilżone paski można nawijać na grzebień.Suche paski mogą się pokruszyć i złamać w trakcie nawijania, ale za to da się uzyskać elementy zbliżone do tych quillingowy…

Historia quillingu cz. 1/ History of quilling

Ostatnio dużo czasu spędziłam szukając informacji na temat historii quillingu.
Niestety w polskim Internecie praktycznie nic nie ma, poza krótkimi notatkami przetłumaczonymi  z anglojęzycznych stron poświęconych quillingowi.
Udało mi się dotrzeć do wielu ciekawych artykułów, głównie ze stron domów aukcyjnych lub magazynów poświęconych antykom. A dziś trafiłam na wspaniały artykuł zamieszony w watykańskim magazynie "Inside the Vatican" który dodaje do znanej już historii wiele nowych i ciekawych szczegółów.
Moje poszukiwania zaowocowały 4 stronicami tekstu, a i tak prawdopodobnie to nie będzie jeszcze wszystko :) Dlatego postanowiłam napisać kilka krótkich notatek i podzielić się z wami tym, co udało mi się znaleźć. Dziś zacznę od 3 mitów na temat quillingu.



Mit pierwszy: Na niektórych stronach można znaleźć informację, że historia quillingu sięga Chin i czasów wynalezienia papieru lub że można poszukiwać jejpoczątków w starożytnym Egipcie.
Ja zgadzam się natomiast z historykami, …