wtorek, 22 kwietnia 2014

Historia quillingu cz. 3/ History of quilling part 3







Zdjęcie pochodzi z http://blog.liverpoolmuseums.org.uk/ 



Rozkwit paper filigree.



Odrodzenie tej techniki nastąpiło w okresie panowania Królowej Anny Stuart – połowa 17 wieku. W tym czasie paper filligree stał się zamiennikiem drogiego malarstwa.

Upowszechnienie się tej techniki wśród bogatych młodych kobiet sprawiło, ze w pracach paper filigree przestały dominować motywy religijne. Zaczęto ozdabiać nim meble, lustra, herby rodowe, biurka, parawany, herbaciarki itp. Łączono go z malarstwem, haftem, elementami z drewna, szlachetnymi kamieniami. Stolarze wykonywali drewniane przedmioty i meble, ramy specjalnie przeznaczone do ozdabiania w paper filigree. W tym okresie pojawiły się również profesjonalistki, które sprzedawały wykonane przez siebie wyroby.

Zachowały się wzmianki z 1791 roku mówiące o tym, że w 1783 dla córki króla Jerzego III, księżniczki Elżbiety zamówiono i dostarczono specjalnie wykonane do dekoracji w paper filigree drewniane pudełko, zrobione ze szlachetnego gatunku drewna, zaopatrzone w zamek i kluczyk. Wykonane zostało ono przez królewskiego stolarza Carllsa Eliotta. Dostarczono jej również 15 różnego koloru papierów do paper filigree i papier pozłacany.

W latach 1786-87 popularny w Anglii magazyn dla kobiet “New Leadies Magazine” opublikował serię 16 wzorów dla paper filigree z opisem ich wykonania. W czasopiśmie tym reklamowane były najlepsze prace z paper filigree, które można było zobaczyć i również kupić w sklepie na Mount Street przy Barkley Square.


W Cabinet Makers' London Book of Prices z 1793 roku znajdziemy zapis, mówiący iż cena przedmiotów wykonanych dla filigree work ma być taka sama jak przedmiotów veneer’d (przypuszczalnie przedmiotów w okleinie).

Ale nie tylko kobiety zajmowały się paper filigree. Możemy znaleźć informację o więźniu 
z okresu wojen napoleońskich (prawdopodobnie marynarzu) przebywający w więzieniu Dumbarton Castle on the Clyde, który wykonał piękną szkatułkę na biżuterię (można ją zobaczyć w muzeum na Zamku w Edynburgu).

W muzeum Lady Lever Art. Gallery w Port Sunlight w Cheshire znajduje sie przepiękny przykład zdobionego w paper filigree kabinetu z końca 18 wieku (zdjęcie powyżej). Obok pięknych wzorów kwiatowych, motyli i gwiazd do ozdobienia kabinetu zostały wykorzystane owalne lakierowane obrazki z dziewczętami oraz słodkowodne perły i stalowe koraliki. Ozdobione zostały nie tylko zewnętrzne panele i drzwiczki kabinetu, ale również znajdujące się wewnątrz przody szufladek (które zachowały oryginalne kolory) oraz nogi tego mebla. 

Zdjęcia tego kabinetu można podziwiać na http://blog.liverpoolmuseums.org.uk/0013/09/visit-from-the-quilling-guild/. Stacja BBC nakręciła na jego temat specjalny program (niestety z terenu Polski jest on niedostępny :( ). W muzeum tym można również zobaczyć wiele innych przykładów filigree work.

W okresie epoki wiktoriańskiej 1837-1901 - paper filigree był obok innych prac ręcznych częstym zajęciem dobrze wychowanych młodych kobiet w czasie wolnym pomiędzy spotkaniami towarzyskimi i innymi obowiązkami. Wiele szkół dla młodych dziewcząt miało w swoim programie naukę paper filigree. 

Jak dużą popularnością cieszył się paper filigree wśród angielskich młodych kobiet może świadczyć fakt, że znana angielska pisarka Jane Austen w swojej powieści „Rozważna i Romantyczna” wspomniała o tej technice i obdarzyła swoje bohaterki umiejętnością jej wykonywania.

Już w tamtym okresie do prac paper filigree wykorzystywano barwione paski papieru o szerokości 3 mm, które przymocowywane były do podłoża klejem na bazie skrobi.

Autorowi artykułu Paper Filigree: A Woman's Pastime Becomes Art z New England Antiques Journal, który zajmuje się konserwacją i renowacją eksponatów wykonanych w paper filigree, udało się dotrzeć do zapisków i dokumentów historycznych, na podstawie których określił, że w Europie w 17-19 wieku do zwijania pasków papieru używano specjalnej metalowej igły lub cienkiego metalowego kółka ze szczeliną pośrodku. Natomiast do karbowania pasków papieru używano maszyny podobnej do do tych, które stosowano do zaginania mankietów i kołnierzy w okresie wiktoriańskim.


PAPER FILIGREE w Nowym Świecie.
Razem z opuszczającymi starą Europę emigrantami, poszukującymi lepszego życia, fliligree work dotarł do Nowego Świata. 
Przykłady wyrobów fliligree work znajdziemy w Stanach Zjednoczonych, francuskojęzycznej Kanadzie czy w Meksyku. 
Zdjęcie obok przedstawia herb dwóch angielskich rodów Phillips i Jackson, które osiedliły się w Nowym Świecie, a wykonany został w 1734 r. przez Sarah Jackson.

Najczęstszymi motywami pojawiającymi się w Stanach były kinkiety oraz herby rodowe. Niestety w II połowie 19 wieku popularność paper fliligree zanika.



To tyle na dziś. Część 4 już wkrótce. Poświęcona będzie czasom współczesnym i odrodzeniu się paper filigree jako quilling :)

Linki do wcześniejszych części:


Jeśli traficie na jakieś ciekawe artykuły o quillingu w sieci dajcie mi znać i wklejcie link w komentarzach :)
Z góry dziekuję :)


2 komentarze:

  1. Aż się nie doczekam kolejnej części! Jest to rewelacyjny materiał!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi :) Szkoda, że tak mało materiałów w Internecie. Bo ciekawych eksponatów mnóstwo, a opisów jak na lekarstwo.

      Usuń